On-line výuka včera a dnes

V temném dávnověku, asi tak před třemi lety, když jsem psal svůj první či druhý blogový příspěvek, jsem se zamýšlel nad výhodami a nevýhodami výuky jazyků online. Tehdejší příspěvek, zcela nezatížený předtuchami covidové budoucnosti, se zaměřoval spíše na výuku pomocí předpřipravených kurzů, které se zcela obešly bez živé interakce lektor-student. No, čas oponou trhnul, podívejme se, kam jsme se posunuli.

Výhody typu „časová flexibilita“ a „možnost zcela samostatné práce“ samozřejmě zůstávají. Času máme všichni málo, tedy možná až na osoby sedící doma v karanténě, a lidi si samozřejmě na nervy také lézt nepřestali. Když si sednete s mobilem vybaveným aplikací Duolingo či některou podobnou, můžete tak učinit kdykoliv, a nikoho k tomu nepotřebujete.

Ani nevýhody se po těch třech letech nijak výrazně nezměnily. Jazyk nadále zůstává prostředkem komunikace a k té lidi prostě chtě-nechtě potřebujete. Vyplnit správně gramatické cvičení a naučit se slovíčka jsou pouze přípravné kroky k tomu, abyste někomu řekli, co máte na srdci, a dali mu možnost se k tomu vyjádřit. Existují samozřejmě vychytanější aplikace než Duolingo, a taky dražší, které vám zpětnou vazbu obvykle vyhrazenou učiteli, zprostředkují pomocí nahraných videí, v nichž vás pochválí či zkritizují profesionální herci. A tak vás za správně zvládnuté cvičení odmění uznalým pokýváním hlavy například takový Pavel Liška, který k tomu ještě přidá obdivné: „Ti jsi ale šprt!“ Nakolik je to motivující, to si musíte posoudit sami.

Po těch třech letech, kdy jsem si nejprve hrál s výukovými aplikacemi a posléze, kvůli covidu, začal učit své studenty online, můžu za sebe říct: On-line aplikace ne, nebo maximálně jako doplněk osobnější formy výuky. Zato vede-li výuku živý člověk, byť oba sedíte každý ve svém obýváku za počítačem vybaveném mikrofonem a kamerou, těžíte oba z následujících výhod:

  • Neohrožujete na zdraví a životě sebe a své blízké.
  • Vedete reálný, rozhovor s živou bytostí, jejíž škála reakcí vysoce přesahuje možnosti umělé inteligence.
  • Učitel vám může jazykový problém vysvětlovat rozličnými způsoby a pružně reagovat podle toho, na jak úrodnou půdu jeho slova padají. Na základě svých znalostí, vědomostí, dovedností, vzdělání, empatie a kreativity pak dokáže měnit způsob orby. Tedy aplikovat různé metodické techniky, kterých má v rukávu tu více – tu méně nepřeberné množství.
  • Učitel vám může velice snadno sdílet výukové materiály: od textů, cvičení, obrázků až po videa. Přičemž šetří vaši peněženku, svůj toner a naše lesy.
  • Učitel, který se nemusí přesouvat z místa na místo prostředky MHD, je časově daleko flexibilnější a dokáže pružněji reagovat na měnící se časový rozvrh klienta. Nejednou ho určitě přemluvíte i k výuce v sobotu a neděli. Je to taky jenom člověk a od vřeštícího potomstva si taky rád na hodinu či dvě oddechne.

Nelze ovšem popřít, že existují i nevýhody. Tyto spočívají v zásadě ve třech oblastech, alespoň co jsem zatím vypozoroval.

  • Technické problémy. Pokud vám wifina spadne třikrát během patnácti minut, a není ve vašich možnostech s tím cokoliv udělat, bude taková hodina asi dost peklo, které notně prověří sílu vaší motivace a odhodlání.
  • Nenávist k technologiím a neochota se učit nové věci. Pokud nostalgicky vzpomínáte na to, jak vás mohl živý učitel mlátit při prezenční výuce přes prsty ukazovátkem, nebude individuální online výuka asi nic pro vás.
  • Jde-li o větší skupiny, v nichž se navíc mísí lidé s různým technickým vybavením a mentálním nastavením. Pokud učitel polovinu studentů vidí a druhou ne, je docela dobře lidsky možné, že se bude podvědomě více soustředit na jedny a opomíjet druhé. Taky se v takovým případech dají žáci hůře dělit na skupiny. Nemluvě o tom, že máme-li v jedné skupině sekci technofilů a technofobů, bude organizace takové hodiny všechno, jen ne procházka rajskou zahradou.

Shrnuto a podtrženo. Dá se říct, že online výuce je třeba přizpůsobit metodiku, a všichni se to učíme za pochodu, ale
rozhodně není pravda, že výuka po Skypu je méně plnohodnotná,
než když na sebe s učitelem a ostatními studenty prskáte osobně. Naopak má mnoho předností, byť tyto nemusí připadat každému stejně významné.

Abychom uvedli věci úplně na pravou míru:

Určitě jste pochopili, že mluvím převážně o jazykové výuce soukromé povahy a vztahující se k osobám dospělým, či alespoň dospělosti se blížícím, v počtu malém či alespoň nevelkém. Učit 30 sedmáků po Skypu zeměpis je opravdu trochu jiná liga.

A abychom dnešní příspěvek zakončili na veselou, leč praktickou notu, podívejme se na video, v němž jedna mladá učitelka názorně ilustruje některá specifika online výuky. Poslech vám jako obvykle usnadní slovíčka v aplikaci Quizlet. Po videu následuje jako obvykle několik kontrolních otázek, jejichž řešení naleznete pod symbolem klíče. Video pochází z youtubové dílny „Bored teachers.“ Určitě je za mě odměňte lajkem. Mají to těžké, ale perou se s tím statečně.

  1. Does she teach an individual or a group class?
  2. Which pets are mentioned in the video?
  3. At which place does the teacher not like to teach?
  4. What technical problems does the teacher experience?
  5. Who does she teach?
  6. What subject does she teach?
  7. How do the students disrupt the class?

Na úplný závěr ještě dodávám, že pokud vás už jednoduché jazykově-výukové aplikace v mobilech neuspokojují, v mém rozvrhu skypových hodin angličtiny a španělštiny se ještě pár volných míst najde.

Štítky , , , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.