V temném dávnověku, asi tak před třemi lety, když jsem psal svůj první či druhý blogový příspěvek, jsem se zamýšlel nad výhodami a nevýhodami výuky jazyků online. Tehdejší příspěvek, zcela nezatížený předtuchami covidové budoucnosti, se zaměřoval spíše na výuku pomocí předpřipravených kurzů, které se zcela obešly bez živé interakce lektor-student. No, čas oponou trhnul, podívejme se, kam jsme se posunuli.
Výhody typu „časová flexibilita“ a „možnost zcela samostatné práce“ samozřejmě zůstávají. Času máme všichni málo, tedy možná až na osoby sedící doma v karanténě, a lidi si samozřejmě na nervy také lézt nepřestali. Když si sednete s mobilem vybaveným aplikací Duolingo či některou podobnou, můžete tak učinit kdykoliv, a nikoho k tomu nepotřebujete.
Ani nevýhody se po těch třech letech nijak výrazně nezměnily. Jazyk nadále zůstává prostředkem komunikace a k té lidi prostě chtě-nechtě potřebujete. Vyplnit správně gramatické cvičení a naučit se slovíčka jsou pouze přípravné kroky k tomu, abyste někomu řekli, co máte na srdci, a dali mu možnost se k tomu vyjádřit. Existují samozřejmě vychytanější aplikace než Duolingo, a taky dražší, které vám zpětnou vazbu obvykle vyhrazenou učiteli, zprostředkují pomocí nahraných videí, v nichž vás pochválí či zkritizují profesionální herci. A tak vás za správně zvládnuté cvičení odmění uznalým pokýváním hlavy například takový Pavel Liška, který k tomu ještě přidá obdivné: „Ti jsi ale šprt!“ Nakolik je to motivující, to si musíte posoudit sami.
Po těch třech letech, kdy jsem si nejprve hrál s výukovými aplikacemi a posléze, kvůli covidu, začal učit své studenty online, můžu za sebe říct: On-line aplikace ne, nebo maximálně jako doplněk osobnější formy výuky. Zato vede-li výuku živý člověk, byť oba sedíte každý ve svém obýváku za počítačem vybaveném mikrofonem a kamerou, těžíte oba z následujících výhod:

- Neohrožujete na zdraví a životě sebe a své blízké.
- Vedete reálný, rozhovor s živou bytostí, jejíž škála reakcí vysoce přesahuje možnosti umělé inteligence.
- Učitel vám může jazykový problém vysvětlovat rozličnými způsoby a pružně reagovat podle toho, na jak úrodnou půdu jeho slova padají. Na základě svých znalostí, vědomostí, dovedností, vzdělání, empatie a kreativity pak dokáže měnit způsob orby. Tedy aplikovat různé metodické techniky, kterých má v rukávu tu více – tu méně nepřeberné množství.
- Učitel vám může velice snadno sdílet výukové materiály: od textů, cvičení, obrázků až po videa. Přičemž šetří vaši peněženku, svůj toner a naše lesy.
- Učitel, který se nemusí přesouvat z místa na místo prostředky MHD, je časově daleko flexibilnější a dokáže pružněji reagovat na měnící se časový rozvrh klienta. Nejednou ho určitě přemluvíte i k výuce v sobotu a neděli. Je to taky jenom člověk a od vřeštícího potomstva si taky rád na hodinu či dvě oddechne.
Nelze ovšem popřít, že existují i nevýhody. Tyto spočívají v zásadě ve třech oblastech, alespoň co jsem zatím vypozoroval.

- Technické problémy. Pokud vám wifina spadne třikrát během patnácti minut, a není ve vašich možnostech s tím cokoliv udělat, bude taková hodina asi dost peklo, které notně prověří sílu vaší motivace a odhodlání.
- Nenávist k technologiím a neochota se učit nové věci. Pokud nostalgicky vzpomínáte na to, jak vás mohl živý učitel mlátit při prezenční výuce přes prsty ukazovátkem, nebude individuální online výuka asi nic pro vás.
- Jde-li o větší skupiny, v nichž se navíc mísí lidé s různým technickým vybavením a mentálním nastavením. Pokud učitel polovinu studentů vidí a druhou ne, je docela dobře lidsky možné, že se bude podvědomě více soustředit na jedny a opomíjet druhé. Taky se v takovým případech dají žáci hůře dělit na skupiny. Nemluvě o tom, že máme-li v jedné skupině sekci technofilů a technofobů, bude organizace takové hodiny všechno, jen ne procházka rajskou zahradou.
Shrnuto a podtrženo. Dá se říct, že online výuce je třeba přizpůsobit metodiku, a všichni se to učíme za pochodu, ale
rozhodně není pravda, že výuka po Skypu je méně plnohodnotná,
než když na sebe s učitelem a ostatními studenty prskáte osobně. Naopak má mnoho předností, byť tyto nemusí připadat každému stejně významné.

Abychom uvedli věci úplně na pravou míru:
Určitě jste pochopili, že mluvím převážně o jazykové výuce soukromé povahy a vztahující se k osobám dospělým, či alespoň dospělosti se blížícím, v počtu malém či alespoň nevelkém. Učit 30 sedmáků po Skypu zeměpis je opravdu trochu jiná liga.

A abychom dnešní příspěvek zakončili na veselou, leč praktickou notu, podívejme se na video, v němž jedna mladá učitelka názorně ilustruje některá specifika online výuky. Poslech vám jako obvykle usnadní slovíčka v aplikaci Quizlet. Po videu následuje jako obvykle několik kontrolních otázek, jejichž řešení naleznete pod symbolem klíče. Video pochází z youtubové dílny „Bored teachers.“ Určitě je za mě odměňte lajkem. Mají to těžké, ale perou se s tím statečně.
- Does she teach an individual or a group class?
- Which pets are mentioned in the video?
- At which place does the teacher not like to teach?
- What technical problems does the teacher experience?
- Who does she teach?
- What subject does she teach?
- How do the students disrupt the class?
Na úplný závěr ještě dodávám, že pokud vás už jednoduché jazykově-výukové aplikace v mobilech neuspokojují, v mém rozvrhu skypových hodin angličtiny a španělštiny se ještě pár volných míst najde.