O učebnicích a kritickém myšlení

Jsem lektor. Úžasné povolání. Chodím po lidech, povídám si s nimi, posloucháme spolu písničky, koukáme na videa, čteme si, sem tam to proložíme nějakou tou gramatikou… A i když v podstatě už za ta léta znám svoje nejpoužívanější knížky prakticky nazpaměť a písničky jsou ohrané, stejně se nikdy nenudím, protože co je pořád nové, jsou lidské reakce, a já díky své zkušenosti můžu porovnávat a nevycházet z údivu nad tím, jak různí lidé vidí stejné věci různě.

Vezměte si příklad. Čteme článek o tom, jak čtyřletý kluk jde v noci na záchod a v obýváku potká dva zloděje. Ti mu namluví, že jsou kamarádi jeho rodičů a že si přijeli pro pár věcí. A klučina jim ukáže, kde má mamka schovanou peněženku, kde mají video a počítač, podrží jim dveře, aby mohli potichu odnést televizi a nebudili tatínka. A nakonec jim ještě dá svoje kapesné.

Když se ptám žáků, co si o tom myslí, většina mi řekne, že čtyřletý kluk by snad už měl mít dost rozumu, aby šel vzbudit rodiče. Vzácně se najde někdo, kdo se zamyslí a řekne, že je moc dobře, že ten klučina dost rozumu neměl. Někdo, kdo by nevsadil televizi a peněženku na to, že ti barabové by přece neublížili dítěti.

Anebo tahle story. Čteme článek o tom, jak je strašně nebezpečné být bohatý a jaká je to životní pohroma vyhrát v loterii. Není lepší bydlet v garsonce na Žižkově, chodit dřít do továrny a večer zajít na pivo s kamarády? To tahleta paní, co vyhrála tu loterii, no ta vám chuděra dopadla, nepřejte si vědět. Jen co vyhrála, obratem se rozvedla. Dala výpověď. Koupila si vilu ve Španělsku. Začala provozovat tři bary a synovi koupila motorku. Jenže bary zkrachovaly a syn neuměl moc dobře jezdit a špatně to dopadlo. Osamělá a zdrcená žalem ten zpívá v karaoke baru, aby si vydělala na nějakou tu tortillu a trochu té tequilly.

No co si o tom myslíte? Občas se přihodí, že se nějaký student neupne na problém jak udělat správně podmínkovou větu: „Kdyby si, kráva, nebyla bývala kupovala ten los, mohla by si vesele dál třít bídu s nouzí na Žižkově a nemusela by teď zapíjet žal v nějaké taverně s místními muchachos.“ Takový přemýšlivý student místo toho poukáže na to, že je to celé nějaké divné. Tak předně, proč se rozváděla? Není možné, že pro to měla důvod? Třeba byl ten její kořala, co jí mlátil, a ona s ním byla jen proto, aby uživila synka? No, tak teď už nemusela. Že dala výpověď v té továrně? Kdyby jen proto, aby se mohla do konce života válet na pláži, tak by se dalo uznat, že je to fakt slípka, ale ona měla podnikatelského ducha a dost rozumu na to, aby si uvědomovala, že ty prachy z výhry jí do konce života nevydrží. Že zkrachovala, je smutné, ale i z té továrny ji mohli vyhodit a byla by na tom stejně. To s tou motorkou je tragédie, a upřímně, tenhle doják si mohli tvůrci toho textu klidně odpustit, ale nikdo z nás neví dne ani hodiny. Stačí potkat jednoho magora za volantem, na to člověk ani nemusí vyhrávat loterii.

To potom mé srdce filosofa zajásá. Popravdě, začínám mít takové podezření, že schopnost kritického myšlení je pro učení se jazyku docela klíčová. Předpokládá určitou mentální pružnost, schopnost podívat se na věci jinak a nevěřit automaticky všemu, co se píše černé na bílém nebo co říká učitel. A navíc takový šťoura student dokáže občas pěkně rozproudit konverzaci ve třídě. To se pak lidi začnou hádat – a tím pádem začnou víc myslet na to, co chtějí říct než na to jak to říct gramaticky správně. Nebo se začnou smát, spadne z nich nervozita a napjatost, a efekt je podobný.

Takže, milí studenti, mí i jiných učitelů, neberte učebnice jako Písmo Svaté. Ve spoustě z nich se píšou strašné nesmysly. Není to úžasná příležitost pocvičit si na nich svůj ostrovtip, kritické myšlení a následně i skutečnou komunikaci?

Pokud vás mé zamyšlení o kritickém myšlení zaujalo, můžete zkusit také mé zamyšlení nad myšlením obecně a jeho využití v jazykové výuce obzvláště. Stačí klikout zde.

A pokud jste dospěli k závěru, že kurz, kde se jazyk vyučuje prostřednictím myšlení obecně a jeho kritickou variantou zvláště, je přesně to, po čem jste celý život toužili, můžete se i této možnosti více informovat zde.

Štítky , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.