O pohádkách

V dnešním poslechovém cvičení si pustíme jednu krátkou pohádku, v níž stojí udatný princ před životní volbou. Správně tuší, že věc může mít háček a vše může být jinak, než se zdá. Nakonec ale podlehne magii čísla tři a příliš pozdě zjistí, že se měl na problém podívat z většího odstupu, a hlavně z více úhlů. A je na vás, abyste posoudili, jestli byste se na jeho místě nakonec nerozhodli stejně, i kdybyste to udělali.

Proč zde krmím dospělé lidi pohádkami, může se zeptat zvídavý čtenář. Krátká a upřímná odpověď asi zní, protože tahle je fakt povedená. Ale taky prostě proto, že pohádky jsou důležité, i když na ně máme tendenci pohlížet s blahosklonnou přezíravostí jako na infantilní zábavu hloupých prťat. Četli jsme tuhle s klienty dojemnou historku o svého času nejbohatší ženě světa, které jako malé místo pohádek četli burzovní zprávy. Jako dospělá se pak sice stala úspěšnou finančnicí, leč jako lidská bytost byla naprosto nepoužitelná. Nechala třeba raději synovi uříznout zraněnou nohu, protože to bylo finančně výhodnější, než ji zdlouhavě a draze léčit. Dovolím si věc brutálně zjednodušit a tvrdit, že to bylo tím, že si jako malá nevytvořila systém hodnot, který se obvykle učíme právě z pohádek. Že je dobré dělit se s ostatními. Že peníze nejsou všechno. Že dobro zvítězí. Že do pekla vede cesta přímo. Jako dospělí se těmito pravidly sice neřídíme vždy a důsledně, ale někde uvnitř většinou aspoň víme, že existují a není radno je příliš opomíjet.

Není ovšem pohádka jako pohádka. Jsou na světě oblasti, kde se obyvatelstvo krmí pohádkami zcela jiného druhu. Například o tom, že jejich udatní předci úplně sami porazili německý fašismus a celý svět by za to měl jejich potomkům na věčné časy líbat nohy. A taky tou, že jejich předkové byli za svou udatnost odměněni neporazitelností. Nebo tou o laskavém králi, který to myslí dobře, ale má špatné rádce.

V této souvislosti je dle mého názoru záhodno, aby učitelé napříč obory, rozšiřovali nejen znalosti svých svěřenců, ale též jejich schopnost kritického myšlení, jež prokazatelně zvyšuje odolnost vůči demagogiím a manipulaci vůbec. V zájmu nás všech doufejme, že tito pak dokáží lépe rozlišovat mezi oběma druhy pohádek, a svět bude díky tomu lepším místem k životu. Dovoluji si skromně tvrdit, že mí žáci v tomto ohledu nestrádají a dokáží případné manipulátory poslat na chuj hned ve dvou světových jazycích. Zatoužíte-li rozšířit jejich řady, neváhejte mě kontaktovat.

Poslechové úkoly:

a) doplňovačka do textu dle poslechu pod ikonou draka
b) pravda/nepravda (T/F)

Stejně jako princ se i vy můžete okamžitě přesvědčit, kde jste udělali chybu, a to pod symbolem klíče. Slovíčka jako vždy naleznete pod ikonou Quizletu.

  1. The prince killed a dragon, as the king had begged him to.
  2. The prince suspects there might be something wrong with the third daughter.
  3. All three princesses like music.
  4. The prince asks the princesses to perform two tasks.
  5. The princesses confirm they might not have been totally honest with the prince.
Štítky , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.