Korekce písemných prací

Jednou z výukových aktivit, která se osvědčila mně osobně a mnohým mým studentům zvláště, je psaní. Psaní je aktivní dovednost, podobně jako tolik upřednostňované mluvení, tudíž při ní sami aktivně formulujete své myšlenky a vyjadřujete je vlastními slovy. Na rozdíl od mluvení však máte čas projít si své poznámky z kurzu, nahlédnout do slovníku a experimentovat s gramatikou, kterou jste sice teoreticky probrali s učitelem, ale jejíž nácvik bohužel většinou skončil u akademicky pojatých cvičení formou izolovaných vět bez jakéhokoliv kontextu a s minimální praktickou využitelností.

Psaní je skvělý nástroj výuky jazyka, bohužel podobně jako spoustu dalších věcí, nám ho škola povětšinou dokonale zhnusila. Učitelé často pohříchu bazírovali na nepodstatných detailech, tahali nás za uši za gramatické chyby a mnohem více je zajímalo, jestli máme všechny čárky tam, kde patří, než to, co jsme chtěli říct. Takovým učitelem opravená písemná práce zpravidla plavala v červeném inkoustu a spíše než o našich pokrocích svědčila o tom, jak totálně nedokonalí jsme a jak nám to doma táta spočítá.

V pojetí rozumného učitele představuje studentův písemný výtvor úžasný nástroj ke zjištění, co dotyčný umí a co potřebuje vysvětlit. Může potom žákovi říct nejenom, kam patří která čárka, jak se píše které slovo, ale hlavně ho vést k tomu jak ke komunikaci obecně přistupovat.

Zejména že:

  • Že nemá své myšlenky překládat z češtiny, ale formulovat je přímo v angličtině, byť třeba jednoduše a zpočátku neobratně.
  • Že jeho písemný výtvor uspěl, pokud byl pochopen, ne pokud byl napsán bezchybně.
  • Že text se sice skládá z vět, ale funguje jako celek a že věty mají smysl právě v celku.
  • Dokonalost stejně reálně neexistuje, nemá tedy valného smyslu se stresovat, pokud výsledné dílo nejspíše neobdrží Nobelovu cenu za literaturu.

Rozumný učitel se rozhodne, které chyby opraví hned a které zatím nechá plavat, aby žáka nedeptal. Chyby opraví ani ne tak stylem „to je špatně,“ jako spíš „tohle nefunguje, jak si myslíš, zkus to radši takhle.“ Plus krátké vysvětlení a třeba i další příklad. Důležité je, že stejně jako to, co je špatně, zaslouží pozornost i to, co je dobře, a je přínosné vyjádřit se také k vyjádřeným myšlenkám a ne jen ke gramatické formě. A to nikoliv proto, abychom žákovi opravili „chybné názory“ jako spíš aby si ověřil, že jsme ho pochopili tak, jak to myslel.

Proto v rámci své učitelské činnosti nabízím lidem i službu korekce písemných textů. Nemáte-li čas či možnost chodit na pravidelné hodiny angličtiny, můžete mi posílat své písemné práce, které vám opravím, udělám analýzu chyb, v rámci možností vysvětlím, jak a proč se staly a navrhnu, jak se jich zbavit. Témata k písemnému projevu jsou zcela na libovůli pisatelů, lze doporučit vyprávění děje filmů či knih, osobní zážitky, úvahy na libovolná filosofická témata, fiktivní dopisy osobního či obchodního rázu apod. A pokud opravdu neradi píšete, můžete učinit totéž mluvenou formou a ke korekci mi zaslat audio či videosoubor.

Příklad korigovaného textu zde.

Účastníci mých kurzů mají tuto službu zdarma, pro ostatní je zpoplatněna částkou 50,-Kč za každou započatou normostranu textu (1800 znaků dle statistických údajů Wordu). 

Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.