V tomto blogu jsem se již několikrát zamýšlel nad tím, co, jak a do jaké hloubky učit. Před stejnými otázkami stojí i naše školství, a protože se nějak nemůže rozhodnout, výsledkem je, že se snažíme učit VŠECHNO, VŠECHNY a ŠIROKO a HLUBOKO, to všechno současně. Což kupodivu nevede k národu brilantních myslitelů. To bychom nebyli tam, kde jsme, ba naopak jistí lidé by byli tam, kde bohužel nejsou a být by měli, a to dost dlouho o chlebu a o vodě.
K čemu naopak takto megalomansky pojaté kurikulum vede, je velká spousta lidí, co si ze všeho toho učiva pamatuje jen nepatrný zlomek, zato ale upřímně nenávidí školu, vzdělávání jako takové a vzdělance obecně. Co opět vede k tomu, že jsme, kde jsme. A že jistí lidé nejsou tam, kde měli už drahně let být. O chlebu a o vodě.
Již jsem v podobné souvislosti navrhoval posílit výuku dějepisu, respektive relevantní části moderních dějin, řekněme od 1. světové výš, ježto by to vedlo k lepšímu pochopení světa, jaký je, a snad by to byla i jistá prevence toho, aby se zase nevracel tam, kde už byl a k ničemu dobrému to nevedlo. Ale tohle se ode mě dalo čekat, protože já mám dějepis rád, navzdory upřímné snaze mého středoškolského dějepisáře mi tento předmět co nejvíce zhnusit.
Co ale možná překvapí, mě osobně to tedy překvapilo, je, že se teď přimlouvám i za matematiku. Pokud se bude učit zajímavě a srozumitelně. Překvapilo mě to proto, že tam, kde dějepisář selhal, matikářka uspěla. Pokud snad trochu rozumím jazykům a dějinám, tak matematika je pro mě německou vesnicí, přinejmenším co se takové té obvyklé mentální nádeničiny s čísly týče. Oblastí, kde mě naopak naprosto fascinuje a kde bych jí rád lépe rozuměl, je její využití ve fyzice a logice. Protože, mimo jiné, kdyby lidé uměli lépe a logičtěji myslet, nebyli bychom tam, kde jsme, a naopak jiní by… o chlebu a o vodě… Ale to už to zaznělo. Nechme tedy pana premiéra spát spánkem… no spravedlivých asi úplně ne, ale prostě mu už dejme pokoj a utěšujme se Božími mlýny, karmou, nebo čímkoliv, čím se lidé v naší situaci obvykle utěšují, a pusťme si video na kanálu
Up and Atom, v němž jedna mladá paní povídá o matematice. Pokud vás matematika moc nebere, pusťte si to video kvůli její pěkné angličtině. A pokud vás nebere ani ta, pusťte si ho kvůli té mladé paní samotné, neb je velmi příjemná a sympatická. A pokud vás neberou ani hezké paní a slečny, tak už fakt nevím.
Přepis videa vám dnes nenabídnu, jednak protože se mi s tím nechce přepisovat, ale také proto, že video je opatřeno anglickými titulky. Ale abyste neřekli, hodím vám pár slovíček na Quizlet. A samozřejmě nabídnu pár, doufejme, zajímavých kontrolních otázek. Řešení pod symbolem klíče.
Otázky (a aspoň pro první tři si vypněte ty titulky 🙂 )
- Most people aren´t planning on doing research in pure mathematics or becoming a _____ _______
- You don´t want your planes get shot down by _______ ________
- Heavier planes are slower and use _____ _______
- The American military came to Mr. Wald with some data they thought would be _______
- There were fewer bullet holes in the engines simply because engines don´t get hit so often. T/F
- Wald´s idea was never put into practice, that´s why so many pilots died in Vietnam and Corea. T/F
- The presenter says that math is used in football, too.
- You will make fewer mistakes in life if you can do math.
Pokud vás video zaujalo, potěšte mladou paní lajkem a odběrem. Jestli jste dospěli ke stejnému závěru jako ona, že mozek je třeba cvičit, ale matiku už umíte, co se pustit do angličtiny nebo španělštiny?