Slibuji, že dnes si dám pauzu a nebudu tepat světové zlořády. Dnes se vrátím ke kořenům tohoto blogu a k problematice jazykové výuky. A na konci mého, snad krátkého, zamyšlení si dáme písničku. Dnes na trochu jinou notu, než jsme zvyklí. Nechte se překvapit.

Oscar Wilde údajně prohlásil, že život je příliš krátký na to, aby se někdo naučil německy. Já, ve své pýše, jsem se rozhodl dokázat, že se mýlí. Před časem jsem dospěl k filosofickému závěru, že člověk je schopen se naučit víceméně cokoliv, čemu věnuje dost času a úsilí, přičemž otázka, zda má či nemá talent, určuje pouze to, zda z něj bude „pouze“ kompetentní uživatel této dovednosti, či mistr. Ne každý dosáhne jazykových výšin Shakespeara nebo Goetha, ale každý je schopen naučit se komunikovat pro účely všedního života. Tak jsem si to v hlavě hezky sesumíroval, a jelikož jsem tvor zvídavý, podrobuji nyní tuto myšlenku zkoušce a vystavuji ji střetu s realitou.
Jakožto učitele se mě lidé ptají, jak se mají jazyk učit. Často se zoufalstvím ve hlase, které naznačuje, že už ledacos zkusili, ale bez ohromujících výsledků. Takže můj pokus o prolomení tajného kódu, kterému se říká němčina, jsem postavil na těchto pilířích:

Duolinguo: Tohle je novinka. Angličtinu i španělštinu jsem se naučil bez čehokoliv podobného. Zatím se mi to jeví tak, že Duolingo a podobné platformy vás mohou seznámit se základní mechanikou jazyka a vybavit nejdůležitější slovní zásobou pro různé běžné situace. Nabídne vám cvičení překladová a doplňovací, krátké vtipné textíky ke čtení po poslechu, a hodně rudimentární nácvik výslovnosti. A taky vás uvede do reálného světa, v němž děti zlobí, babičky dokáží být milé i otravné, učitelé vzdělaní i směšně omezení, do světa, v němž holky randí s holkami a tatínci samoživitelé skrývají před svými potomky své erotické pomůcky. Příjemné osvěžení pro nás, co jsme vyrostli na rodině Prokopových, v němž se tatínek maximálně vypravil na veletrh do Brna a ve vlaku si povídal s panem Greenem o výhodách života v socialistické zemi.
Online hodiny s lektorkou. Mají za cíl procvičit se v reálné komunikaci, kdy bych měl šanci pokusit se říct to, co chci, místo toho, co po mě někdo chce, abych řekl. A také mi poskytují průvodce na cestu džunglí německé gramatiky, zdatného šerpu, který mi pomáhá zdolávat velehory komunikačních dovedností a sparring partnera, který mi dává pocítit mé nedokonalosti. A že jich je.
Samostudium s knihou německé gramatiky, kterou mi k Vánocům věnovala má milující choť. Což shledávám užitečným, praktickým, leč žel také, jsa zmlsán technickými divy jednadvacátého století, též poněkud úmorným a pracným. Neřkuli poněkud langweilig. Podobně se dá samostudovat i s obyčejným Youtube, kde jsou mraky videí vysvětlujících gramatiku, rozšiřujících slovní zásobu či učících různé prakticky použitelné slangové výrazy. Ale ta knížka je prostě… systematická.
Psaní vlastních textů. Což je srovnatelné s konverzací mluvenou, přinejmenším v tom smyslu, že člověk vyjadřuje to, co vyjádřit chce, přičemž má, na rozdíl od skutečného mluvení, možnost nahlížet do svých poznámek, konzultovat s googlem a podobně.
A ačkoliv toto všechno mě zatím, asi po roce intenzivnější práce, nekatapultovalo do takových výšin jazykové kompetence, kde bych se už mohl dmout pýchou a věnčit si čelo bobkovým listem, ani zdaleka, alespoň mohu pohlédnout mým studentům do očí, a říct jim, co všechno dělám pro své vzdělávání já, zvláště když se na mě pokoušejí vytáhnout argument, že já umím anglicky proto, že mám talent. Prý talent! Ještě se mi nestalo, že bych se po nějaké hodině se svou učitelkou cítil nějak zvlášť jazykově obdařený. Velmi naopak.
Tak. Dosti toho. Dnes uděláme změnu a místo videa anglického, velmi občasně španělského, si dnes dáme trochu němčiny. Ale aby tam bylo přece jen i trochu té angličtiny, aspoň slovní zásoba ve Quizletu je dnes anglicko-německá. Meine Damen und Herren, lassen Sie mich Ihnen ein Leid von Rammstein vorstellen, das „Zeit“ heißt.“
Aufgaben:
- Ergänze die Lücken mit dem fehlenden Wort.
- Wählen Sie die Option, die die Fragen nach dem Liedtext am besten beantwortet.
- Überprüfen Sie Ihre Lösungen unter dem Schlüsselsymbol.
Manches sollte, manches nicht
Wir sehen, doch sind wir ___1____
Wir werfen Schatten ohne Licht
Nach uns wird es vorher geben
Aus der Jungend wird schon Not
Wir _____2_____weiter bis wir leben
Sterben lebend in den Tod
Dem Ende treiben wir entgegen
Keine Hast, nur vorwärts streben
Am Ufer winkt ______3______
Gefangen so im Fluß der
Zeit
Bitte, bleib stehen, bleib stehen
Zeit
Das soll immer weitergehen
Warmer _____4______ ist bald kalt
Zukunft kann man nicht beschwör’n
Duldet keinen Aufenthalt
Erschaffen und sogleich zerstör’n
Ich ______5______ hier in deinen Armen
Ach, könnt es doch für immer sein!
Doch die Zeit kennt kein Erbarmen
Schon ist der Moment vorbei
Zeit
Bitte, bleib stehen, bleib stehen
Zeit
Das soll immer weitergehen
Zeit
Es ist so schön, so schön
Ein jeder kennt
Den _____6_____Moment
Zeit
Bitte, bleib stehen, bleib stehen
Wenn unsere Zeit gekommen ist
Dann ist es Zeit zu gehen
Aufhören, wenns am schönsten ist
Die ______7_____ bleiben stehen
So perfekt ist der Moment
Doch weiter läuft die Zeit
Augenblick, verweile doch
Ich bin noch nicht _____8_____
Zeit
Bitte, bleib stehen, bleib stehen
Zeit
Das soll immer weitergehen
Zeit
Es ist so schön, so schön
Ein jeder kennt
Den perfekten Moment
Fragen:
1. Eine Person, die nicht sehen kann, ist: a) tot b) taub c) blind
2. Wir können ein Ufer finden a) auf einer Wüste b) unter dem Boden c) neben einem Fluss
3. Wie messen wir zeit? a) mit Waage b) mit Uhren c) mit Lineal